THE TIMES
Feliratkozás hírlevélre
Cherry kólás-csokis álom mindenki új kedvence!
Nagyot kaszált Orbán Ráhel ügyvédje!
Apja nyomdokaiban: Orbán Ráhelnek az lesz a divat, mint apjának a foci
A magyar labdarúgás a beleölt állami százmilliárdok ellenére sem fejődött érdemben, a hazai bajnokságot mindössze Európa 36. legerősebb ligájaként tartják számon. Hiába épültek stadionok, alakultak akadémiák és hiába dől most is egyre nagyobb ütemben a tao-pénz, a nemzetközi porondon nem léteznek klubcsapataink. Pedig a futball Orbán Viktor kedvenc sportága, úgy tervezte, hogy a válogatott vb-résztvevő lesz, Nyugat-Európa bajnokságai pedig tele lesznek magyar sztárokkal, hacsak nem minden sztár a hazai bajnokságot erősíti majd.

A nagy szintugrás a terv a divatban is: az a cél, hogy Budapest legyen Európa, sőt a világ egyik highfashion-központja, Magyarországból pedig legyen egy fiatalos, modern prémiummárka. Ahogyan a futballba, úgy erre a területre is állami pénzt irányítottak, és az Orbán család egyik tagja kapta a lehetőséget, hogy saját elgondolásai alapján alakítson át egy egész iparágat. Mára Orbán Ráhel a magyar divat- és dizájnipar meghatározó alakja.

A múlt héten a HVG írta meg, hogy Orbán Ráhel ismeretségi köréből kerülnek ki azok a szakmai irányítók, aki elfoglalhatták az állami divat- és dizájnépítési struktúra frissen gründolt vezetői posztjait. Az is a napokban derült ki, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség 1,9 milliárd forintot kapott az országmárka kidolgozására.

Ez az összeg azonban csak töredéke annak, amit az utóbbi években már bele is forgattak a hazai divatipar fejlesztésébe, és minden valószínűség szerint nem is ez lesz az utolsó tétel a sorban.

- A magyar márkák körül az elmúlt években annyi pénzt égettek el, hogy ha valaki komolyan vissza akarná termeltetni piaci szereplőkkel, 300 év sem lenne elég rá – ironizált a 24.hu-nak a budapesti divatszakma egyik régi ismerője. Szerinte a világhódításra kijelölt iparág valójában néhány kis forgalmú belvárosi cégből áll csupán, amely mostantól saját tehetsége helyett az államtól reméli majd, hogy végre sikerül piacot szereznie a termékeinek.

- New Yorkban tesznek rá, hogy ki mennyire van jóban a miniszterelnök lányával, folyamatos piaci jelenlét, valós teljesítmény és eszméletlen tőke nélkül ebben a világban nem lehet áttörést elérni – mondta forrásunk.

Nem ment külső pénzügyi segítség nélkül a magyar piac nagy kivételeként emlegetett Nanushka International Zrt.-nek sem. A Sándor Szandra nevével fémjelzett márkáról a női lapok már hosszabb ideje úgy emlékeznek meg, mint amelyik megcsinálta az igazi nagy dobást: rendszeresen viselik ruháit a trenddiktáló hírességek, és a Net-a-Porteren lehet rendelni a kollekcióból. A Nanushkára ráadásul az amerikai Forbes magazin is felfigyelt. A magyar divat egyik zászlóshajójának bevétele a korábbi, 2015-ös rekordévében közelítette meg először az 500 millió forintot, a forgalom 2016-ban a külföldi sajtómegjelenések ellenére is visszaesett 330 millióra, tavaly azonban kilőtt 700 millió fölötti teljesítménnyel.

2012-ben egy magánbefektető, a korábbi pénzügyminiszter Oszkó Péter irányította Portfolion 2,5 millió euróval szállt be az akkoriban még menő startupként számon tartott Nanushkába. Oszkó, aki a deal bejelentésekor járt életében először kifutós divatbemutatón, azt állította, teljesen átvilágították a márkát, és feltétel volt az eladások folyamatos növelése. Ez ment is egy darabig, de aztán kisiklott a sikervonat, a Portfolion pedig megijedt, amikor újból visszaestek az eladások. Oszkó elmondása szerint a befektető diszkontáron eladta a teljes követelését Nanushkáéknak. A márka azóta újabb külső befektető bevonásával működik: 2016 végén az Eximbank 300 millió forinttal lépett be a divatcégbe, de az továbbra is vastagon, sőt egyre vastagabban veszteséges.

Szinte külön támogatási kategória képződött Zoób Kati körül. Ismert történet a divattervezőről, hogy a Lévai Anikó által is felkarolt projektjét állami céggel finanszíroztatták meg, majd amikor nem jött be, a veszteséget is a cégnek kellett állnia. De hatalmas állami forrást kapott a tervező például a vizes világbajnokság idején is, amikor a milliárdokat felemésztő megnyitó keretében Balatonfüreden is Zoób-bemutatót tartottak 150 modell felvonultatásával.

A piac többi szereplője általában jóval kisebb léptékű eladásokat produkál, de ebben a körben is általánosan elfogadott nézet, hogy tőkebevonás nélkül nem valósulhat meg semmilyen kiugrás. A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. például két kreatívipari portfóliócégnek, Konsánszky Dóra KONSANSZKY, valamint Áron Eszter ÁERON márkájának adott nagyobb pénzügyi injekciót az utóbbi években.

Az állami milliárdok belépése azonban teljesen összekuszálhatja az eddig sem teljesen tiszta játékszabályokat. Különösen azért, mert már vannak olyanok a pályán, akik mindkét oldalon játszhatnak.

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Divatipari Marketing Igazgatóságán Orbán Ráhel és a miniszterelnök családjának személyes jó ismerőse, Bata-Jakab Zsófia kapta meg az igazgatói posztot. A környezetébe két, magáncéget működtető nő is felbukkant. Forintos-Szűcs Anita, a Maison Marquise és Abodi Dóra, az ABODI tervezője és art directora állandó szereplői lettek az ügynökség divatügyi megmozdulásainak.

Azt, hogy az MTÜ lesz az új iparági stratégia legyártásának központja, már hosszabb ideje lehetett tudni. Az ügynökség decemberben #hellodivat Divatipari Stratégiai Napot is szervezett, még mielőtt Rogán Antal (aki az új kormány megalakulásával a turizmus felügyeletét is megkapta, noha az semmilyen módon nem illeszkedik tárcája, a Miniszterelnöki Kabinet portfóliójába) februárban hivatalosan közölte volna, hogy a kormány átveszi a szakmai koordinációt és stratégiát dolgoz ki divat- és designiparban, illetve támogatja a terv létrehozását.

A 24.hu megkérdezte az MTÜ-t, hogy hogy áll a fél éve beharangozott mű, milyen formátumban és mikor jelenik meg a dokumentum. A válasz ez volt:

- Magyarország történetében először, átfogó, a magyar divatipar minden területét érintő divat-, és designipari fejlesztési stratégiát dolgoz ki a Magyar Turisztikai Ügynökség. Az 5 évre szóló koncepció kialakítása, a divatipar területén dolgozó szakemberek bevonásával jelenleg is zajlik.

Az általunk megkérdezett érintettek közül többen azt mondták, szerintük a divatstratégia „ablakon kidobott pénz” lesz. Attól tartanak, hogy most sem azokat a külföldi eladásokat ténylegesen akadályozó gyakorlati kérdéseket fogják vele „megoldani”, mint például az áfa-visszaigénylés, ami rendszerint hónapokig tartó küzdelem a NAV és a divatcégek között.

Az általunk megkérdezettek többsége úgy vélekedett, hogy az állami cégben jelenleg nincsenek jó szakemberek, nincsenek olyan salesesek, marketingesek, brand managerek, akik értik a divatszakmát, a tanácsadóik pedig nem érdekeltek a teljes divatipar segítésében, hanem a saját márkájukat nyomják.

Az iparág fejlődésének a legnagyobb akadálya pedig az, hogy a high fashionnek piaca sincs a fast fashion és a Kínában gyártott ruhák mellett Magyarországon. A médiában szereplő politikusfeleségek, celebek valójában nem jelentenek elegendő vásárlóerőt, nem igazán nő a belföldi forgalom, ezért szinte mindenki a csőd szélén lavíroz.

A külföldi piacok meghódításához állandó jelenlét kell az expókon, kiállításokon, fashion show-kon, csakhogy egy kiállítási stand bérleti díja 4-5 ezer eurónál indul. Eddig viszont úgy tűnik, az igazán menő szakmai kiállítások helyett protokollrendezvényekre szórják a pénzt. Eddig egyébként a Magyar Kereskedőháznál lehetett pályázni a külföldi megjelenésekre. Azt mondják, az idén ez is az MTÜ-höz kerül, így az egész pályázati büdzsét az Orbán Ráhel baráti köréhez tartozó Bata-Jakab Zsófiáék osztják majd szét.

Forrás: 24
Ezt látnod kell: újabb 4,2 milliárd forint a Mészáros gyerekeknek!
A BMW X7 méreteitől elállt mindenki szava!
Sokat vár a KIA az új elektromos autójától!
Nem vitte magával a gazdija, ezért közel 600 ezres kárt okozott ez a kutyus!
Az internet új sztárja ez a cica aki egyedül jár bevásárolni!
Diétás csokis csoda: mindenki imádja ezt a receptet!
Kabaré: 11 órán keresztül számolták a lopott pénzt a politikus lakásán!
Berohant a kutyus a pályára és ellopta a labdát!
Csokikrémtől csöpögő kókusz kocka! Az igazi recept!
Könyörgő cetlit hagyott ez a BMW-s a köztereseknek!
Vásárlók görbe tükre: Bamba turisták a Tescoban!
A cicák görbe tükre: vele élek, léhűtő és bosszantó!
Újra előkerült a videó amin Orbán rongybabaként táncol!
Tarolt a Kia a párizsi bemutatón!
Nézd meg Tiborcz István legújabb fejlesztését!
BMW kontra Porsche: ilyen az élet 400 lóerő felett!
A Kia sem folytatja tovább a dízelprogramját!
Ezek Magyarország leghülyébb bűnözői!
Nézd meg Michael Jackson tökéletes hasonmását!
Kizárta magát ez a kutyus, majd becsengetett! + videó
Kicsinyének adta az ennivalót az éhező kóbor cica!
Mindenki kedvence a diétás brownie!
Komplett városrészt birtokol Tiborcz István állami segítséggel!
Rendőrkutya mentette meg a két bajba jutott kiscicát Dunakeszin!
Recept: íme az ország legfinomabb Hortobágyi palacsintája!
Beadta az önéletrajzát egy szórakozóhelyre majd kirabolta azt ez a magyar férfi!
Utcán esett egymásnak a két BMW-s! + videó
A KIA végleg leszámol a 3 ajtós modellekkel!
Tudományosan vizsgálják Michael Jackson táncmozdulatait! + videó
Látnod kell: gejzírbe pisilt ez az idióta turista!
Megvan ki az a rejtélyes üzletember Orbán mellett!
Orbán szerint teljes az egyetértés és a béke Magyarországon!
Újra a budapesti hősről beszél mindenki!
Utálja az embereket: inkább állatok között akar élni Jim Carrey!
Egér helyett kokaint vitt haza ez a cica!
Így csináld a cigány pecsenyét! - isteni finom!
Jackson visszatér? - mutatjuk miért bíznak ebben a rajongók!
Még csak most zárult le a 120 bezúzott BMW ügye!
Íme az új Kia reklám Robert de Niroval!
Videó rögzítette az Orbán házánál megrendezett temetést!
Idióta rabló: a pénztárgépet lopta el a kassza helyett!

thehungariantimes.hu

valamit mindenki tud de mindent senki sem
Ez a klasszikus lángos eredeti receptje!
Lövöldözés egy budapesti üzletben!
Nagyot kaszált Orbán Ráhel ügyvédje!
Cherry kólás-csokis álom mindenki új kedvence!
Bérelt Suzukival hajtott bele a BMW-be, ráadásul szándékosan! +videó
13 éves kislány a menhelyi kutyusok megmentője!
Íme a cica amelyik megtanult lovagolni!
Vannak akik szerint az egészséges táplálkozás szó szerint pazarlás!
Ilyen amikor menőzni akarsz de a kezedben marad a kormány!
Sony botrány: Hamis Michael Jackson-dalokat adtak ki!
Közel 500 kilométer megtételére képes az új elektromos Kia Niro!
Évekig állt a garázsban de most felújítják Elvis autóját!
Aranysárga húsleves ahogy a nagyi csinálta!
Mutatjuk melyik a világ leglustább nemzete!
Vasárnap lesz az örökbefogadott állatok napja!
55 cica ellátására keresnek munkaerőt ezen a csodálatos görög szigeten!
Még mindig aktuális az Orbánt gúnyoló videó!
Méregdrága luxus autók pihennek a roncstemetőben!
Mutatjuk mikor tiltja ki Budapest a dízel autókat!
Mindenkinek van idióta ismerőse a facen!
Mire figyeljünk oda E46 vásárlásakor!?
Közérdekű: Több százan betegedtek meg ebben a két magyar faluban!
Keszthely elfoglalva Mészáros Lőrinc és Tiborc István által! + videó
7 év fegyház az erőszakoskodó migránsnak!
Ezek a BMW-k sosem kerültek forgalomba!
Isteni finom és 15 perc alatt elkészül!
9 dolog amit jó ha tudsz az egészséges táplálkozásról!
Óriásit fog robbanni a diákhitel bomba!
15 milliárdért újították fel ezt a magyar kórházat, most mégis veszélyes!
Látnod kell mit művelt ez a két pancser autós!
A nap videója: Budapest utcáin mutatták be a legújabb BMW-t!
Nem fogod elhinni mit reagált Orbán Ráhel az Őt ért vádakkal kapcsolatban!
Segíts gazdit találni Vilinek a kis kandúrnak!
Elájult a benzingőztől a pancser magyar bankrabló! + videó

thehungariantimes.hu

valamit mindenki tud de mindent senki sem