Kezdőlap   Budapest     2020-08-08   Csatlakozz hozzánk facebookon
2107 milliárd Ft-ért nyertek el állami megbízásokat 9 év alatt Mészáros és Szíjj László cégei!
 
Bencsik András jobboldali megmondóember a minap egy mûsorban az oligarchákra utalva azt mondta, szerinte õk nem loptak, hanem „szerencsésen versenyeztek”. Eszerint Mészáros Lõrincnek és Szíjj Lászlónak igencsak nagy szerencséje volt az elmúlt években. Simicska Lajos ehhez képest szerény eredménnyel zárta NER-karrierjét.

Medence a tetõn, jacuzzi egy szinttel lejjebb. A legalsó szinten garázs, fölötte tökéletesre nyírt, világoszöld pázsit. Összesen 4 emeletnyi, legalább ezer négyzetméter lakótér, mindez a Gellért-hegyen, luxuskörnyezetben. Ide tér haza egy-egy fárasztó nap után Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa, néha egyenesen a reptérrõl, egy magángéprõl. Hasonló életszínvonalat engedhet meg magának Mészáros Lõrinc, a másik NER-építõ: magánrepülõzés, sok tízmilliós autók, villa a horvát tengerparton, nyaranként egy-egy jachtos ejtõzés.

A két üzletemberben nemcsak az életszínvonal közös, az is, hogy mindketten a második Fidesz-kormány hivatalba lépése után lettek naggyá. Mészáros elõtte gyakorlatilag egy kisvállalkozó volt, Szíjj László pedig az erõs közepet súrolta. 2010-ben viszont megérkezett a hatalomba Orbán Viktor, és vele a Nemzeti Együttmûködés Rendszere (NER), ami mindent megváltoztatott.

NER. A mozaikszó, amit annyiszor használunk, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, mit is jelent valójában. Például magasba emelkedést, még akkor is, ha nem feltétlenül vagyunk érdemesek rá. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint jóban lenni a fõnökkel.

Az eredmény pedig: sok közpénz, történetünk két fõszereplõjének építõipari cégeinél például kicsit több mint 2071 milliárd forintnyi. Ekkora értékben nyert meg közbeszerzéseket Mészáros Lõrinc két fõ építõcége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft., továbbá Szíjj László Duna Aszfaltja egyedül, illetve másokkal, esetenként egymással közösen 2010 szeptemberétõl idén novemberig.

Ez már-már felfoghatatlanul sok pénz, még akkor is, ha ennek csak egy része került végsõ soron a két oligarchához, a tenderek nagy részét ugyanis másokkal közösen nyerték el. Hogy pontosan mennyit kaptak belõle, azt nem lehet tudni, mivel a nyilvános adatokban nem részletezik az arányokat, és azt sem tudni, hogy ebbõl mennyit fizettek ki az alvállalkozóknak.

Egy biztos: a megbízások összege. A kis híján 2100 milliárd forintból a Duna Aszfaltnak 1275,6 milliárd forintnyi közbeszerzés jutott, míg a Mészáros és Mészáros Kft.-nek 506,3 milliárd forint, az R-Kord Kft.-nek 289,3 milliárd forint.

Bár azt hinnénk, az oligarchák három érdekeltsége a pénzt sok helyrõl szedte össze, a valóság egészen mást mutat: a források nagy része valójában 4 nagy állami szereplõtõl érkezett. A legnagyobb megbízó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. (NIF) volt, a második a Magyar Közút Nonprofit Kft., a harmadik a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. (NFP), a negyedik pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság.

A NIF felel szinte minden állami útépítésért, legyen szó bicikliútról, közútról, vagy éppen autópályáról, de portfóliójába tartozik a vasútépítés is. A Magyar Közút szintén utakkal foglalkozik, hozzájuk tartoznak a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkái. A Nemzeti Fejlesztési Programirodát azért hozták létre, hogy menedzselje a szennyvízelvezetési- és tisztítási munkákat, feladatai közé tartozik továbbá az ivóvízminõség-javítás és a hulladékgazdálkodás is, az Országos Vízügyi Fõigazgatóság pedig árvízvédelemmel, belvízvédelemmel foglalkozik. Ezektõl az állami vállalatoktól a három céghez illetve konzorciumi partnereikhez 1694 milliárd forintnyi forrás érkezett, az összes pénz 82 százaléka.

A Mészáros és Mészáros Kft. legnagyobb munkáltatója szintén a NIF volt, innen 176 milliárd forint érkezett a felcsúti társasághoz. Második helyre az NFP került 150 milliárd forinttal, a harmadikra pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság 108 milliárd forinttal.

A vasútépítéssel foglalkozó R-Kord pedig a majdnem 300 milliárd forintot csupán 3 szereplõtõl szedte be. A NIF-tõl, a Gyõr-Sopron-Eberfurti Vasút Zrt.-tõl, valamint a MÁV-tól.

A Duna Aszfalt egyik legnagyobb NIF-es megbízása az M4-es volt. Az autóút, ha kész lesz, Budapestet fogja összekötni a román határral. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 2013-ban egy olyan konzorcium kezdte el építeni, amelynek vezetõje a Közgép volt, a G-nap után viszont kormány egyik napról a másikra leállította a beruházást. A kormány hivatalos magyarázata az volt, hogy az Európai Bizottság kartellvádjai miatt, ám kiderült, hogy Brüsszelnek nem az összefonódásokkal, hanem azzal volt problémája, hogy túlárazottnak ítélte a fejlesztést. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti háborúskodásnak mindenesetre a leglátványosabb következménye lett a félbehagyott autópálya-szakasz, és sokáig úgy tûnt, nem is folytatják a projektet.

Végül mégis újrakezdték, uniós helyett magyar közpénzbõl, a nagy nyertes pedig Szíjj László cége lett, amely eddig 302 milliárd forintot kapott az úttal kapcsolatos megbízásokért – jóval többet, mint amit a beruházó elõzetesen becsült. A különbség 55 milliárd forint, az eredetileg tervezetthez képest ennyivel drágult meg a projekt Duna Aszfaltra és partnereire esõ része. Ráadásul van olyan szakasz, amit kilométerenként 6,7 milliárd forintért építettek meg. Ez igen magas összeg, még úgy is, hogy a kérdéses területen a beruházás része egy híd is – és ahhoz képest is, hogy annak idején a Közgépnél még a négymilliárdos kilométerár is túlzónak bizonyult Brüsszel számára.

A Duna Aszfaltnak ezekért a közbeszerzésekért különösebben nem kellett versenyeznie, 2-3 cég indult ellenük, ráadásul olyan társaságok, amelyekkel egyébként együtt dolgoznak, akár egy másik szakaszon. Ilyen a Colas, amely négy tendernél versenytárs volt, egy másiknál viszont már konzorciumi partner. Az is igaz viszont, hogy autópályát nem sok mindenki tud építeni, így ez is egy magyarázat lehet arra, hogy miért volt ennyire kevés induló. Kerestük a NIF-et, hogy megtudjuk, mi az oka a drágulásoknak és mi indokolja ezeket a kilométerárakat, de nem reagáltak.

Míg a Duna Aszfalt fõként az autópálya-építéseken szedte meg magát, addig Mészáros Lõrinc cégei elsõ körben különbözõ vízügyi megbízásokkal. Kezdetben fõleg az Országos Vízügyi Fõigazgatóság ivóvízminõség-javító, árvízvédelmi programokkal kapcsolatos nagy értékû tendereiket hozták el, ezután jött a Nemzeti Fejlesztési Programiroda, amelynek legismertebb dobása az az összesen 420 milliárd forint értékû keretmegbízás volt, amelyben szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási, és ivóvízminõség-javító munkákra kerestek kivitelezõket.

A pályázattal már a kezdetekben is problémák voltak, az EU azt kérte, függesszék fel, mivel súlyosan torzítja a versenyt, hogy 4 évre elõre már az elején kiválasztják az összes partnert. Az NFP azonban fittyet hányt a figyelmeztetésre, és két, összesen 140 milliárd forint értékû tenderen ki is hirdette egyik nyertesként a Mészáros és Mészáros Kft-t.

A cég pedig ezután, immáron az R-Korddal kiegészülve a nagy értékû vasútépítési pályázatokat célozta meg. Az R-Kord 2016-ban robbant be a közbeszerzési piacra, ekkor kapta meg a Balaton déli partján futó vonal felújítását. A NIF kezdetben 55,5 milliárd forintra becsülte a munkát, és bár az R-Kord két másik céggel közösen 17 milliárd forinttal magasabb összegû ajánlatot nyújtott be, mégis nyert. A következõ nagy munka szintén a NIF-tõl jött, ez már a Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújításáról szólt, összesen 88 milliárd forint értékben. Még meg sem száradt a tinta ezen a szerzõdésen, a Mészáros és Mészáros Kft. megkapta a Százhalombatta–Ercsi–Pusztaszabolcs vonalra vonatkozó vasútépítési munkát is, 87 milliárd forintért, 17,2 milliárd forinttal drágábban, mint azt becsülték.

Az összesen 9 évre visszatekintõ adatokat kielemezve pedig az is kiderült, hogy a közpénzesõ ezekre a cégekre igazán Simicska Lajos távozásával kezdett el zuhogni. Simicska és Orbán Viktor között a 2014-es választások után romlott meg a kapcsolat, egészen addig a Közgép volt a közbeszerzések sztárja, 2015-ig bezárólag a Magyar Narancs és az Átlátszó számításai szerint 825 milliárd forint közbeszerzést nyert el a cég egyedül, illetve konzorciumban.

Majd jött 2015 és vele a G-Nap, ami után a Közgépet – mint utóbb kiderült, jogtalanul – kizárták a közbeszerzésekbõl. Innentõl pedig nem volt megállás: míg a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. 2015-ig 398 milliárd forintnyi tendert nyert meg, addig a két cég az R-Korddal kiegészülve ezt követõen ennek a négyszeresét, 1673 milliárd forintot. Ami még a Közgéphez képest is kiemelkedõ összeg.

Az oligarchák tehát köszönetet mondhatnak Simicska Lajosnak, de nem csak neki, az Európai Uniónak is. A kis híján 2100 milliárd forintnyi tenderbõl ugyanis 1537 milliárd forintnyit uniós programok részeként valósítottak meg, ez a teljes összeg 74 százaléka.

Ezeknél a tendereknél a számlát tehát részben vagy egészben az unió állta, ami már csak azért is pikáns, mert Orbán Viktor kedvenc szólama közben az volt, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt”. Persze lehet, eközben arra gondolt, hogy az Európai Bizottság és az OLAF ne vizsgálódjon a milliárdos megbízások miatt.

Forrás: HVG
Ez is érdekelhet:
                             
Ezek érdekelték olvasóinkat leginkább
540 milliós adócsalás a vád: Az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát vitte el a NAV
Könnyezve ölelte át kitagadott unokáját Pécsi Ildikó
Orbán Viktor: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni
Porig égett egy busz Szegeden
Kigyulladt egy autóbusz Szegeden, a Fő fasoron, a Töltés utcánál A jármű hátsó részén, a motortérnél keletkezett tüzet a város tűzoltói két vízsugárral oltották el, tájékoztato...
  
Baleset az M7-esen, két-három kilométeres a dugó
Két-három kilométeres a dugó A M7-es autópálya 19-es kilométerének közelében két gépkocsi ütközött össze, amelyek a külső sáv egy részét elfoglalják, közölte az Útinform pént...
  
Éhségsztrájkba kezdett a Jobbik képviselője, aztán megjelent Bede Zsolt
Potocskáné Kőrösi Anita Siófokon tiltakozik egy apartmanház építése ellen, mindezt élőben közvetíti Potocskáné Kőrösi Anita, Facebook-videójában jelentette be, hogy éhségsztrájkk...
  
Interjút adott a férj, akinek feleségére esett egy férfi
Elmondta, mi is történt pontosan Bronz Gábor jelen volt, amikor gyermekeit sétára vivő feleségére, Erzsébetre rázuhan egy öngyilkosságot elkövető férfi a XI kerületi otthonuk épület...
  
Mészáros Lőrinc méregdrágán építi meg a győri élményparkot - kiderült miért
Az előzetes becslés és a megvalósíthatósági tanulmány között két év telt el, ráadásul csak Mészáros Lőrinc pályázott Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője próbálta ...
  
Erdei Zsolt elárulta miért mondott le
Budapest — Bár úgy érzi, alakulhatott volna másképp is bokszszövetségi (MÖSZ) szerepvállalása, a korábbi profi világbajnok Erdei Zsolt (46) a csütörtöki elnökségi ülésen lemondott...
  
Szlávik János: ekkor várhatóak újabb szigorítások
Szlávik János szerint a koronavírus elleni intézkedésekben az iskolakezdésig nem várhatók újabb szigorítások, csak abban az esetben, ha jelentős gócok alakulnak ki A Dél-Pesti Centrumkó...
  
200 emberrel a fedélzetén szakadt ketté és zuhant le egy utasszállító
Túlfutott a leszállópályán és kettészakadt egy utasszállító Indiában, 200 utassal a fedélzetén Az eddig ismert információk szerint az indiai Calicut Nemzetközi Repülőtéren túlfutot...
  
Még mindig nem megy a kérdések megválaszolása
Nem megy a kérdések megválaszolása sem Rétvári Bencének, sem Schanda Tamás államtitkárnak Tordai Bence, a Párbeszéd országgyűlési képviselője először Varga Mihály pénzügyminiszte...
  
A kormányzati csatorna bekerül az alapcsomagba
A kormányzati csatorna a legtöbb szolgáltatónál elérhető lesz, de az interneten is lehet nézni Szeptemberben indul a Pesti Srácok és Vaszily Miklós közös tévéje, a Pesti TV, a részlete...
  
Magyarország: 39 milliárd egyházi épületek felújítására
88,5 milliárdot kap Veszprém a kormánytól a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa évadra - olvasható a programot lebonyolító Veszprém-Balaton 2023 Zrt csütörtöki közleményében „Az EK...
  
Indiában kétmillió fölé emelkedett a fertőzöttek száma
886 halálesetet és 62538 új fertőzöttet regisztráltak 24 óra alatt Indiában, ahol így a járvány kezdete óta már kétmillió fölé nőtt az azonosított fertőzöttek száma A hivatalos i...
  
Orbán Viktor: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni
"Továbbra is szeretném kérni az ország polgáraitól, hogy segítség a védekezést, (...) de nem lehet az élet minden rezdülését körülárkolni, mindenki mellé rendőrt állítani," mondta...
  
80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt
Az UNICEF becslései szerint mintegy 80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt, nekik és családjuknak azonnali segítségre van szükségük – olvasható a szervezet közlem...
  
Hitelmoratórium: egyre kevesebb ügyfél él vele az OTP-nél
Rendhagyó módon online tájékoztató keretében ismertették az OTP Bank féléves eredményének részleteit, ahol Bencsik László vezérigazgató helyettes azt jelezte, hogy sok ügyfelük nem ...
  
540 milliós adócsalás a vád: Az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát vitte el a NAV
A NAV nyomozói a napokban őrizetbe vettek egy „közismert kelet-magyarországi élelmiszerlánc- és szállodatulajdonost” Debrecenben. A hatóság közleménye szerint a vállalkozó egy év a...
  
36 milliárdot kapott Tombor András tehetséggondozó alapítványa
A kormány a gazdaságvédelmi programokra szánt pénzből csoportosította át a pénzt a Matthias Corvinus Collegiumot (MCC) működtető Tihanyi Alapítvány működési kiadásaira Az MCC alapít...
  
Tűzvész a Hajdúságban, 45 tűzoltó küzd a lángokkal
Egy faipari épület gyulladt ki Kigyulladt egy épület egy faipari telephelyen péntek reggel Hajdúböszörményben, a Kórház téren, a lángokkal jelenleg is nagy erőkkel küzdenek a tűzoltók...
  
Közel 100 ezer forintba kerül a PCR-teszt a hódmezővásárhelyi kórházban
A Csongrád-Csanád Megyei Egészségügyi Ellátó Központban 96 450 forintba kerül elvégezni azt a PCR-tesztet, amelynek a költségét a Nemzeti Népegészségügyi Központ 30 ezer forintra lő...
  
Így néz ki a híres Járványügyi Bevetési Egység
Feladatuk a szuperfertőzők felbukkanása utáni kontaktkutatás és elkülönítés lesz Orbán Viktor péntek reggeli rádióinterjújában bejelentette, pár órával később be is mutatták a J...
  
Elvitte a NAV az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát
A NAV nyomozói a napokban őrizetbe vettek egy „közismert kelet-magyarországi élelmiszerlánc- és szállodatulajdonost” Debrecenben A hatóság közleménye szerint a vállalkozó egy év ala...
  
Feljelentették Farkas Flóriánt Kövér Lászlónál az erkölcsisége miatt
Farkas Flórián országgyűlési képviselő, illetve Farkas Félix roma nemzetiségi szószóló magatartása méltatlan a képviselői erkölcsiséghez – írta Kövér László házelnöknek cím...
  
Könnyezve ölelte át kitagadott unokáját Pécsi Ildikó
Pécsi Ildikó és unokája könnyezve ölelték át egymást Szűcs Lajos sírja mellett. Pécsi Ildikó Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő összetört a gyásztól, kórházban is kezelt...
  
Rétvári: A kormánynak a pedagógusok szakmai és anyagi megbecsülése egyaránt kiemelten fontos
Július 1-től 10 százalékkal emelkedett a pedagógusok bére, az iskolaigazgatók és helyetteseik pedig vezetői pótlékemelésben részesültek. A megemelt bérek augusztus első napjaiban megé...
  
Müller Cecília: Az illegális migráció nagyban veszélyezteti a magyar járványkezelést
A rendőrségi felvételeken látható, ahogyan augusztus ötödikén éjjel körülbelül száz menekült gyűlt össze Röszkénél a szerb oldalon, a határ közelében. A rendőrség szerint miut...
  
Orbán: Sci-fi filmekben látható különleges egységet hoz létre az operatív törzs
A koronavírus elleni harcban az ország intelligenciaszintje, és az emberek felelőssége dönti el a védekezés sikerességét. Egyebek mellett erről beszélt reggeli rádióinterjújában a mini...
  
Kaposvár: Eltörte kiskorú áldozatának orrát egy 32 éves férfi
Súlyos testi sértés bűntette miatt emelt vádat a Kaposvári Járási Ügyészség azzal a 32 éves férfival szemben, aki az útjában álló kiskorú sértettet többször orron ütötte A vádl...
  
800 millió forintot különítenek el a cigány muzsikusoknak
Budapest — Úgy tűnik, a fesztiválszezon elúszott erre az évre, ezért raktárkoncertekkel segíti a kormány a zenészeket, akik a koronavírus-járvány miatt jó ideje nem jutottak bevételhe...
  
Fluor nem kér a pénzből: zenekaruk többi tagjának adnák a teljes gázsit
Budapest — Úgy tűnik, a fesztiválszezon elúszott erre az évre, ezért raktárkoncertekkel segíti a kormány a zenészeket, akik a koronavírus-járvány miatt jó ideje nem jutottak bevételhe...
  
Sok család kerül bajba - Nincs napirenden a bértámogatás meghosszabbítása
De lehet, hogy 2021-ben is élnek majd a fizetési moratóriumok Augusztus végéig jelentkezhetnek a cégek az állami bértámogatási programra A támogatás iránt nagy volt az igény, a koronaví...
  
THE HUNGARIAN TIMES Impresszum / Sütik
2107 milliárd Ft-ért nyertek el állami megbízásokat 9 év alatt Mészáros és Szíjj László cégei!
Bencsik András jobboldali megmondóember a minap egy mûsorban az oligarchákra utalva azt mondta, szerinte õk nem loptak, hanem „szerencsésen versenyeztek”. Eszerint Mészáros Lõrincnek és Szíjj Lászlónak igencsak nagy szerencséje volt az elmúlt években. Simicska Lajos ehhez képest szerény eredménnyel zárta NER-karrierjét.

Medence a tetõn, jacuzzi egy szinttel lejjebb. A legalsó szinten garázs, fölötte tökéletesre nyírt, világoszöld pázsit. Összesen 4 emeletnyi, legalább ezer négyzetméter lakótér, mindez a Gellért-hegyen, luxuskörnyezetben. Ide tér haza egy-egy fárasztó nap után Szíjj László, a Duna Aszfalt tulajdonosa, néha egyenesen a reptérrõl, egy magángéprõl. Hasonló életszínvonalat engedhet meg magának Mészáros Lõrinc, a másik NER-építõ: magánrepülõzés, sok tízmilliós autók, villa a horvát tengerparton, nyaranként egy-egy jachtos ejtõzés.

A két üzletemberben nemcsak az életszínvonal közös, az is, hogy mindketten a második Fidesz-kormány hivatalba lépése után lettek naggyá. Mészáros elõtte gyakorlatilag egy kisvállalkozó volt, Szíjj László pedig az erõs közepet súrolta. 2010-ben viszont megérkezett a hatalomba Orbán Viktor, és vele a Nemzeti Együttmûködés Rendszere (NER), ami mindent megváltoztatott.

NER. A mozaikszó, amit annyiszor használunk, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni, mit is jelent valójában. Például magasba emelkedést, még akkor is, ha nem feltétlenül vagyunk érdemesek rá. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint jóban lenni a fõnökkel.

Az eredmény pedig: sok közpénz, történetünk két fõszereplõjének építõipari cégeinél például kicsit több mint 2071 milliárd forintnyi. Ekkora értékben nyert meg közbeszerzéseket Mészáros Lõrinc két fõ építõcége, a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-Kord Kft., továbbá Szíjj László Duna Aszfaltja egyedül, illetve másokkal, esetenként egymással közösen 2010 szeptemberétõl idén novemberig.

Ez már-már felfoghatatlanul sok pénz, még akkor is, ha ennek csak egy része került végsõ soron a két oligarchához, a tenderek nagy részét ugyanis másokkal közösen nyerték el. Hogy pontosan mennyit kaptak belõle, azt nem lehet tudni, mivel a nyilvános adatokban nem részletezik az arányokat, és azt sem tudni, hogy ebbõl mennyit fizettek ki az alvállalkozóknak.

Egy biztos: a megbízások összege. A kis híján 2100 milliárd forintból a Duna Aszfaltnak 1275,6 milliárd forintnyi közbeszerzés jutott, míg a Mészáros és Mészáros Kft.-nek 506,3 milliárd forint, az R-Kord Kft.-nek 289,3 milliárd forint.

Bár azt hinnénk, az oligarchák három érdekeltsége a pénzt sok helyrõl szedte össze, a valóság egészen mást mutat: a források nagy része valójában 4 nagy állami szereplõtõl érkezett. A legnagyobb megbízó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. (NIF) volt, a második a Magyar Közút Nonprofit Kft., a harmadik a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Kft. (NFP), a negyedik pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság.

A NIF felel szinte minden állami útépítésért, legyen szó bicikliútról, közútról, vagy éppen autópályáról, de portfóliójába tartozik a vasútépítés is. A Magyar Közút szintén utakkal foglalkozik, hozzájuk tartoznak a közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési munkái. A Nemzeti Fejlesztési Programirodát azért hozták létre, hogy menedzselje a szennyvízelvezetési- és tisztítási munkákat, feladatai közé tartozik továbbá az ivóvízminõség-javítás és a hulladékgazdálkodás is, az Országos Vízügyi Fõigazgatóság pedig árvízvédelemmel, belvízvédelemmel foglalkozik. Ezektõl az állami vállalatoktól a három céghez illetve konzorciumi partnereikhez 1694 milliárd forintnyi forrás érkezett, az összes pénz 82 százaléka.

A Mészáros és Mészáros Kft. legnagyobb munkáltatója szintén a NIF volt, innen 176 milliárd forint érkezett a felcsúti társasághoz. Második helyre az NFP került 150 milliárd forinttal, a harmadikra pedig az Országos Vízügyi Fõigazgatóság 108 milliárd forinttal.

A vasútépítéssel foglalkozó R-Kord pedig a majdnem 300 milliárd forintot csupán 3 szereplõtõl szedte be. A NIF-tõl, a Gyõr-Sopron-Eberfurti Vasút Zrt.-tõl, valamint a MÁV-tól.

A Duna Aszfalt egyik legnagyobb NIF-es megbízása az M4-es volt. Az autóút, ha kész lesz, Budapestet fogja összekötni a román határral. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti szakaszát 2013-ban egy olyan konzorcium kezdte el építeni, amelynek vezetõje a Közgép volt, a G-nap után viszont kormány egyik napról a másikra leállította a beruházást. A kormány hivatalos magyarázata az volt, hogy az Európai Bizottság kartellvádjai miatt, ám kiderült, hogy Brüsszelnek nem az összefonódásokkal, hanem azzal volt problémája, hogy túlárazottnak ítélte a fejlesztést. Az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti háborúskodásnak mindenesetre a leglátványosabb következménye lett a félbehagyott autópálya-szakasz, és sokáig úgy tûnt, nem is folytatják a projektet.

Végül mégis újrakezdték, uniós helyett magyar közpénzbõl, a nagy nyertes pedig Szíjj László cége lett, amely eddig 302 milliárd forintot kapott az úttal kapcsolatos megbízásokért – jóval többet, mint amit a beruházó elõzetesen becsült. A különbség 55 milliárd forint, az eredetileg tervezetthez képest ennyivel drágult meg a projekt Duna Aszfaltra és partnereire esõ része. Ráadásul van olyan szakasz, amit kilométerenként 6,7 milliárd forintért építettek meg. Ez igen magas összeg, még úgy is, hogy a kérdéses területen a beruházás része egy híd is – és ahhoz képest is, hogy annak idején a Közgépnél még a négymilliárdos kilométerár is túlzónak bizonyult Brüsszel számára.

A Duna Aszfaltnak ezekért a közbeszerzésekért különösebben nem kellett versenyeznie, 2-3 cég indult ellenük, ráadásul olyan társaságok, amelyekkel egyébként együtt dolgoznak, akár egy másik szakaszon. Ilyen a Colas, amely négy tendernél versenytárs volt, egy másiknál viszont már konzorciumi partner. Az is igaz viszont, hogy autópályát nem sok mindenki tud építeni, így ez is egy magyarázat lehet arra, hogy miért volt ennyire kevés induló. Kerestük a NIF-et, hogy megtudjuk, mi az oka a drágulásoknak és mi indokolja ezeket a kilométerárakat, de nem reagáltak.

Míg a Duna Aszfalt fõként az autópálya-építéseken szedte meg magát, addig Mészáros Lõrinc cégei elsõ körben különbözõ vízügyi megbízásokkal. Kezdetben fõleg az Országos Vízügyi Fõigazgatóság ivóvízminõség-javító, árvízvédelmi programokkal kapcsolatos nagy értékû tendereiket hozták el, ezután jött a Nemzeti Fejlesztési Programiroda, amelynek legismertebb dobása az az összesen 420 milliárd forint értékû keretmegbízás volt, amelyben szennyvízelvezetési és - tisztítási, hulladékgazdálkodási, és ivóvízminõség-javító munkákra kerestek kivitelezõket.

A pályázattal már a kezdetekben is problémák voltak, az EU azt kérte, függesszék fel, mivel súlyosan torzítja a versenyt, hogy 4 évre elõre már az elején kiválasztják az összes partnert. Az NFP azonban fittyet hányt a figyelmeztetésre, és két, összesen 140 milliárd forint értékû tenderen ki is hirdette egyik nyertesként a Mészáros és Mészáros Kft-t.

A cég pedig ezután, immáron az R-Korddal kiegészülve a nagy értékû vasútépítési pályázatokat célozta meg. Az R-Kord 2016-ban robbant be a közbeszerzési piacra, ekkor kapta meg a Balaton déli partján futó vonal felújítását. A NIF kezdetben 55,5 milliárd forintra becsülte a munkát, és bár az R-Kord két másik céggel közösen 17 milliárd forinttal magasabb összegû ajánlatot nyújtott be, mégis nyert. A következõ nagy munka szintén a NIF-tõl jött, ez már a Püspökladány–Debrecen vonalszakasz felújításáról szólt, összesen 88 milliárd forint értékben. Még meg sem száradt a tinta ezen a szerzõdésen, a Mészáros és Mészáros Kft. megkapta a Százhalombatta–Ercsi–Pusztaszabolcs vonalra vonatkozó vasútépítési munkát is, 87 milliárd forintért, 17,2 milliárd forinttal drágábban, mint azt becsülték.

Az összesen 9 évre visszatekintõ adatokat kielemezve pedig az is kiderült, hogy a közpénzesõ ezekre a cégekre igazán Simicska Lajos távozásával kezdett el zuhogni. Simicska és Orbán Viktor között a 2014-es választások után romlott meg a kapcsolat, egészen addig a Közgép volt a közbeszerzések sztárja, 2015-ig bezárólag a Magyar Narancs és az Átlátszó számításai szerint 825 milliárd forint közbeszerzést nyert el a cég egyedül, illetve konzorciumban.

Majd jött 2015 és vele a G-Nap, ami után a Közgépet – mint utóbb kiderült, jogtalanul – kizárták a közbeszerzésekbõl. Innentõl pedig nem volt megállás: míg a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. 2015-ig 398 milliárd forintnyi tendert nyert meg, addig a két cég az R-Korddal kiegészülve ezt követõen ennek a négyszeresét, 1673 milliárd forintot. Ami még a Közgéphez képest is kiemelkedõ összeg.

Az oligarchák tehát köszönetet mondhatnak Simicska Lajosnak, de nem csak neki, az Európai Uniónak is. A kis híján 2100 milliárd forintnyi tenderbõl ugyanis 1537 milliárd forintnyit uniós programok részeként valósítottak meg, ez a teljes összeg 74 százaléka.

Ezeknél a tendereknél a számlát tehát részben vagy egészben az unió állta, ami már csak azért is pikáns, mert Orbán Viktor kedvenc szólama közben az volt, hogy „Állítsuk meg Brüsszelt”. Persze lehet, eközben arra gondolt, hogy az Európai Bizottság és az OLAF ne vizsgálódjon a milliárdos megbízások miatt.

Forrás: HVG
540 milliós adócsalás a vád: Az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát vitte el a NAV
Könnyezve ölelte át kitagadott unokáját Pécsi Ildikó
Orbán Viktor: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni
Tüntetés kezdődött Budapesten az 500 fő feletti rendezvényekért - váratlan
Porig égett egy busz Szegeden
Baleset az M7-esen, két-három kilométeres a dugó
Éhségsztrájkba kezdett a Jobbik képviselője, aztán megjelent Bede Zsolt
Interjút adott a férj, akinek feleségére esett egy férfi
Mészáros Lőrinc méregdrágán építi meg a győri élményparkot - kiderült miért
Erdei Zsolt elárulta miért mondott le
Szlávik János: ekkor várhatóak újabb szigorítások
200 emberrel a fedélzetén szakadt ketté és zuhant le egy utasszállító
Még mindig nem megy a kérdések megválaszolása
A kormányzati csatorna bekerül az alapcsomagba
Magyarország: 39 milliárd egyházi épületek felújítására
Indiában kétmillió fölé emelkedett a fertőzöttek száma
Orbán Viktor: Úgy neveltem a lányaimat, hogy a saját lábukon meg tudjanak állni
80 ezer gyerek vált otthontalanná a bejrúti robbanások miatt
Hitelmoratórium: egyre kevesebb ügyfél él vele az OTP-nél
540 milliós adócsalás a vád: Az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát vitte el a NAV
36 milliárdot kapott Tombor András tehetséggondozó alapítványa
Tűzvész a Hajdúságban, 45 tűzoltó küzd a lángokkal
Közel 100 ezer forintba kerül a PCR-teszt a hódmezővásárhelyi kórházban
Így néz ki a híres Járványügyi Bevetési Egység
Elvitte a NAV az egyik legnagyobb magyar élelmiszerlánc tulajdonosát
Feljelentették Farkas Flóriánt Kövér Lászlónál az erkölcsisége miatt
Könnyezve ölelte át kitagadott unokáját Pécsi Ildikó
Rétvári: A kormánynak a pedagógusok szakmai és anyagi megbecsülése egyaránt kiemelten fontos
Müller Cecília: Az illegális migráció nagyban veszélyezteti a magyar járványkezelést
Orbán: Sci-fi filmekben látható különleges egységet hoz létre az operatív törzs
Kaposvár: Eltörte kiskorú áldozatának orrát egy 32 éves férfi
800 millió forintot különítenek el a cigány muzsikusoknak
Fluor nem kér a pénzből: zenekaruk többi tagjának adnák a teljes gázsit
Sok család kerül bajba - Nincs napirenden a bértámogatás meghosszabbítása
A kormány elkezdett felkészülni a digitális oktatásra
Előkerülnek a milliárdok raktárkoncertre és cigányzenére
Több mint 50 milliós osztalék: ennyit vett ki a cégéből Kocsis Máté és családja
Botrány: Erdei Zsolt lemondott
Kiverte a biztosítékot mert rákérdeztek, kényszermunkában gyártottak e maszkokat
Rekordosztalékot vett ki cégéből Kocsis Máté és családja
Újabb botrány van Farkas Flórián körül
Schobert Norbi megint elmondta a véleményét - szigorításokat javasol
Emberölés miatt nyomoznak a meghalt rab ügyében
15 ezerrel kevesebb kórházi ágyon ápolnak betegeket, mint a járvány előtt
Siófok: egy beteg és egy ápoló is elkapta a vírust
Orbán: vannak ezek az emberjogi harcosok, akiket én csak libernyákoknak nevezek