![]() |
Európa Akkumulátoripari Kihívásai: Szigorúbb Szabályozásra Van Szükség?
Az európai országok jelenleg stratégiájuk átalakításán dolgoznak annak érdekében, hogy csökkentsék Kína dominanciáját a zöld technológiák terén. Az iparágat azonban komoly csapás érte, amikor a svéd Northvolt, Európa egyik legnagyobb akkumulátorfejlesztési reménysége, nehéz helyzetbe került. Ezt az űrt a nagy autógyártók kínai beszállítókkal kötött megállapodásokkal próbálják betölteni.
Például a Stellantis egy 4,1 milliárd eurós lítium-akkumulátorgyárat épít Spanyolországban a kínai CATL vállalattal együttműködve, amelyhez közel 300 millió eurós állami támogatást is kapott. A problémát az jelenti, hogy a támogatásért cserébe nem szabtak meg semmilyen technológiai transzferkötelezettséget.
Hasonló együttműködések figyelhetők meg más vállalatoknál is: a Volkswagen például a kínai Gotion High-tech céggel működik együtt, és jelentős befektetést eszközölt a vállalatban. Ennek ellenére a szakértők szerint a technológiai tudásátadás mértéke minimális.
Az Egyesült Államok ezzel szemben szigorúbb feltételeket alkalmaz: amikor amerikai vállalatok kínai partnerekkel működnek együtt, a washingtoni szabályozás előírja a technológiai transzfer biztosítását. Brüsszel most igyekszik szigorítani az EU és a kínai vállalatok közötti megállapodásokat, azonban az új szabályozások nem olyan szigorúak, mint az USA-ban vagy éppen Kínában alkalmazott előírások.
Mindez egy olyan időszakban történik, amikor az európai autógyártók az ázsiai versenytársakkal próbálnak lépést tartani, miközben az elektromos járművek iránti kereslet csökken, és a finanszírozási lehetőségek is szűkülnek.
A Magyarországra érkező kínai akkumulátorgyártók – mint például a Sunwoda, CATL és EVE Battery – jelenleg nem mutatnak hajlandóságot a tudásmegosztásra. Ha az EU szigorúbb szabályokat vezetne be, ezek a vállalatok akár el is hagyhatják a régiót, ami komoly hatással lehet a magyar gazdaságra is.
Eközben több európai akkumulátorgyártó már visszafogta bővítési terveit: például a francia Automotive Cells Company (ACC), amelyet a Stellantis, a Mercedes-Benz és a TotalEnergies támogat, kénytelen volt elhalasztani németországi és olaszországi gyártókapacitásának bővítését a kereslet visszaesése miatt.
Európa most egy olcsóbb, lítium-vas-foszfát technológiára épülő akkumulátor fejlesztésén dolgozik, amely ugyan kevésbé hatékony, de költséghatékonyabb lehet. Azonban egyelőre kérdéses, hogy ez a megoldás elegendő lesz-e ahhoz, hogy az európai gyártók felvegyék a versenyt az ázsiai konkurenciával.
A Transport & Environment szerint, ha az EU nem tesz hatékony lépéseket, akkor Európa könnyen egy összeszerelő központtá válhat, miközben a valódi innováció továbbra is Ázsiában marad. Az unió számára kulcsfontosságú lesz, hogy a jövőbeli megállapodások során nagyobb hangsúlyt fektessen a technológiai tudásátadásra és a hosszú távú ipari fejlődés biztosítására.
Iratkozz fel és elküldjük neked a legnagyobb vitát kiváltó cikkeinket:
Feljelentés Gulyás Gergely ellen: újabb részletek, információkEzekre kerestek rá olvasóink a leggyakrabban, kattints valamelyik címkére!
Orbán Viktor EU Európa Politika Változás Törvény Magyar kormány Magyarország Orbán kormány SzankciókHa hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen: e-mail cím megjelenítése . Köszönjük az észrevételeidet!