![]() |
Szijjártó Péter külügyminiszter az év elején új rekordot állított fel rövid távú repülőgépes utazások terén. 2025. március 6-án a Magyar Honvédség 606-os lajstromjelű, ultra nagy hatótávolságú Falcon 7X repülőjével repült Budapestről a szlovák fővárosba, Pozsonyba. Ez a távolság légvonalban mindössze 161 kilométer, amit autóval körülbelül 1,5 óra alatt lehetne megtenni. Szijjártó azonban a gyorsabb és kényelmesebb légi közlekedést választotta.
A rövid távú repülőutak nemcsak költségesebbek, hanem sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátással is járnak, mint az autós vagy vasúti utazások. Bár a vasúti közlekedés lenne a legkörnyezetkímélőbb alternatíva, ezt csak akkor lehet érvényesnek tekinteni, ha a politikus nem bérel később egy magángépet, mint ahogy Szijjártó Péter tette egy februári amerikai látogatása során.
Szijjártó Péter hivatalos közösségi oldalán közzétett bejegyzései szerint március 6-án a pozsonyi látogatás volt az egyetlen hivatalos eseménye. A repülő Kecskemétről érkezett Budapestre, majd onnan indult tovább a szlovák főváros felé. A gép nem sokkal délelőtt 10 óra előtt szállt fel, és fél órával később már landolt Pozsonyban.
A delegáció tárgyalásokat folytatott több szlovák kormányzati képviselővel, köztük Denisa Sakovával, a miniszterelnök-helyettessel, Horony Ákossal, a kisebbségi kormánybiztossal és Juraj Blanárral, a külügyminiszterrel. A hivatalos program után a gép 16:45 körül hagyta el Pozsonyt, és nem sokkal később már Budapesten volt, majd visszatért Kecskemétre.
A Dassault Falcon 7X, amelyet Szijjártó is használt, egy ultra nagy hatótávolságú repülőgép, amely akár 11 ezer kilométert is megtehet egyetlen tankolással. Az ilyen típusú gépeket általában kontinensek közötti utazásokra tervezik, így a rövid, párszáz kilométeres utak kifejezetten költségesek és környezetszennyezők.
A gyakori rövid utak ráadásul gyorsítják a repülőgép karbantartási szükségleteit, hiszen a fel- és leszállások, valamint a hajtóműindítások száma jelentősen befolyásolja a gép állapotát. Az ilyen használat során az alkatrészek cseréjére és karbantartására gyakrabban van szükség, ami további költségeket jelent. - számolt be róla az átlátszó
2021 és 2025 között Szijjártó Péter összesen 162 alkalommal utazott repülőgéppel olyan távolságra, amely autóval vagy vonattal is teljesíthető lett volna. Ez a szám még akkor is magasnak számít, ha figyelembe vesszük, hogy bizonyos esetekben az időhiány miatt indokolt lehetett a repülő használata.
Bár a külügyminiszter sok esetben valóban nem rendelkezik más lehetőséggel, a rövid távú utazásokra egy kisebb hatótávolságú gép is elegendő lenne. Ezek nemcsak olcsóbbak, hanem környezetbarátabbak is. A nagy gépek fenntartása ugyanis jelentős kiadással jár, és egyáltalán nem gazdaságos őket párszáz kilométeres utakra használni.
A rövid repülőutak problémája nemcsak pénzügyi szempontból kritikus, hanem környezetvédelmi szempontból is. A politikusok felelőssége lenne mérlegelni, hogy az általuk választott közlekedési mód mennyire szükséges és igazolt egy-egy esetben.
Iratkozz fel és elküldjük neked a legnagyobb vitát kiváltó cikkeinket:
Feljelentés Gulyás Gergely ellen: újabb részletek, információkEzekre kerestek rá olvasóink a leggyakrabban, kattints valamelyik címkére!
Szijjártó Péter Politika Repülőgép Utazás Honvédelem Költségek Választások Kampány Magyar kormány MagyarországHa hibát találtál, vagy megosztanád a véleményedet, kérjük, jelezd az alábbi e-mail címen: e-mail cím megjelenítése . Köszönjük az észrevételeidet!