Hosszú szünet után újra aktív a Facebookon a 2022-es választások után inaktívvá vált Aktuális oldal, amely azonnal több százezer forintos hirdetések segítségével kezdett támadásba Magyar Péter, a Fidesz legújabb kihívója ellen. A fideszes influenszer, Filep Dávid által működtetett oldal a Megafonhoz hasonlóan az ellenzéki szereplők lejáratására és a kormányzati narratívák támogatására törekszik, jelentős költségvetési támogatással.
A korábban „mini-Megafonként” is emlegetett Aktuális médiaoldal 2021 és 2022 között közel 450 millió forintot költött el hirdetésekre a Facebookon és YouTube-on, többek között a Gyurcsány Ferenc és Márki-Zay Péter elleni kampányok népszerűsítésére. 2022 decemberében azonban elhallgatott az oldal, és Filep megszüntette az Aktuális Média Nonprofit Kft.-t, amellyel működtette az oldalt. Idén október 24-én azonban közel két év szünet után újra feltűntek az első posztok, amelyek központi szereplője immár nem Gyurcsány Ferenc, hanem Magyar Péter.
Az új célpont: Magyar Péter
Az október végén közzétett posztok Magyar Pétert, a Tisza Párt vezetőjét támadják, és hasonló üzeneteket sulykolnak, mint amelyeket a Fidesz kommunikációjában is hallhatunk. A posztok többnyire korrupciós vádakat fogalmaznak meg Magyar Péterrel szemben, és hangsúlyozzák, hogy a politikus az EU „bábjaként” hajtaná végre Brüsszel akaratát a háború, migráció és LMBTQ-jogok kérdésében. Orbán Viktor is hasonlóképpen fogalmazott október 23-i beszédében, amikor a „brüsszeli gazda és kutyus” kapcsolatot említette, nyilvánvalóan utalva a Tisza Párt vezetőjére.
A hirdetési költségek újra emelkednek
Az Aktuális visszatérése egyértelmű jele annak, hogy a kormányzati narratíva megerősítése érdekében nem riadnak vissza jelentős összegek költésétől. Október 25-én a Meta Ad Library szerint az oldal 403 ezer forintot költött el mindössze egy nap alatt a Magyar Pétert támadó hirdetésekre, míg aznap Orbán Viktor hivatalos oldala 2,1 millió forintot fordított összesen 32 hirdetésre.
A kormányzati média átszervezése is terítéken van
A Tisza Párt előretörése, és az, hogy Magyar Péter népszerűsége bizonyos közvélemény-kutatások szerint már a Fidesz támogatottságához közelít, nyomást gyakorolt a kormányzati kommunikációs stratégiákra is. A VSquare értesülései szerint Orbán Viktor a propaganda struktúrájának jelentős átalakítását tervezi, amely kiterjedhet a közmédiára, a Magyar Nemzetre és a Megafonra is. A változásokat a Mediaworks körüli pletykák is alátámasztják, ugyanis felmerült, hogy a cégóriást kisebb, jobban irányítható egységekre bontják, bár a vállalat tagadta a feldarabolásról szóló híreket.
Az Aktuális visszatérése és a jelentős hirdetési költségek világossá teszik, hogy a kormányzati támogatás továbbra is jelen van az oldal mögött, és valószínűleg a jövőben is látványos támadásokat fogunk látni az ellenzéki politikusok ellen.
|