Bezár a nagykőrösi gyár: A kormány támogatása ellenére több száz munkahely szűnik meg
A nagykőrösi SIIX Hungary gyár 2025 márciusában végleg bezárja kapuit, hiába kapott több alkalommal jelentős támogatást a magyar kormánytól. A bezárásról szóló döntés közvetlen előzménye a 2023-as üzleti év, amelyben az autóipari beszállító vállalat több mint ötmilliárd forintos veszteséget könyvelt el, tovább növelve a korábbi években is felhalmozott mínuszt. A gyár bezárásával több mint 300 dolgozó veszíti el munkáját, komoly kihívást jelentve mind a helyi közösség, mind a helyi önkormányzat számára.
Körtvélyesi Attila, Nagykőrös polgármestere közleményében megerősítette, hogy a gyár vezetői személyesen tájékoztatták a bezárásról, és bejelentette, hogy a város egy akcióterv kidolgozását kezdi meg, hogy a több száz érintett dolgozó mielőbb új munkahelyet találhasson. „A jelenlegi megrendeléseket teljesítik,” – állt a polgármester nyilatkozatában, így a gyár működése 2025 márciusáig folytatódik, amíg a fennálló kötelezettségeket teljesítik.
Állami támogatások története
A nagykőrösi SIIX Hungary gyárat 2016-ban építették fel egy 6,4 milliárd forintos beruházás keretében, és az évek során a kormány különböző módokon támogatta a gyár működését, hogy a telephely és az ott dolgozók munkája biztosítva legyen. Az állam már a kezdetekkor, 2016-ban is nyújtott 1,3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást, amely célja a vállalat megerősítése és a helyi munkahelyek megteremtése volt. Később, 2018-ban a Külgazdasági és Külügyminisztérium kamattámogatással is segítette a céget, majd 2020-ban, a koronavírus-járvány gazdasági következményei enyhítése érdekében, 282 millió forint versenyképességi támogatást nyújtottak. A támogatásokat maga Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, több cég számára biztosítva gyorssegélyt, köztük a SIIX Hungary-nek, hogy a koronavírus-járvány alatt is megőrizzék a munkahelyeket.
Éves veszteségek és végső döntés
Annak ellenére, hogy a SIIX Hungary a kormányzat több támogatási formájában is részesült, a cég gazdasági helyzete 2019 óta egyre rosszabbodott. A 24.hu utánajárásából kiderült, hogy a gyár az elmúlt években rendszeresen milliárdos veszteségeket termelt, és a 2023-as évben is több mint 5 milliárd forintos mínusszal zárt. Az állandósult veszteségek miatt az igazgatótanács végül a gyár bezárása mellett döntött, amely így 2025 márciusában, az utolsó rendelések teljesítése után végleg megszünteti működését.
A nagykőrösi gyár bezárása különösen nagy csapás a helyi közösség számára, hiszen az üzem a környék egyik jelentős foglalkoztatója volt. Az önkormányzat számára sürgetővé vált egy új foglalkoztatási terv kialakítása, hogy a munka nélkül maradó több mint 300 alkalmazott mielőbb új lehetőségekhez jusson. A gyár bezárása rámutat az autóipari szektor jelenlegi bizonytalan helyzetére, amelyben még a jelentős állami támogatás sem mindig bizonyul elegendőnek egy-egy vállalkozás életben tartásához.
nyitókép illusztráció forrás google |