A hóhelyzet és a vasúti közlekedés összeomlása: a felelősség kérdése
A péntek reggelre lehullott hó nemcsak az autósokat állította kihívások elé, hanem a vasúti közlekedésben is példátlan káoszt okozott. A kritikus időjárási körülmények mellett a rendszerek technikai problémái és a forgalomirányítás hiányosságai tovább súlyosbították a helyzetet.
MÁV: késések, leállások, digitális káosz A MÁV hajnalban jelentette, hogy a havazás miatt komoly fennakadások várhatók a vasúti közlekedésben. Vonatok maradtak ki a menetrendből, jelentős késések alakultak ki. A jegyvásárlási rendszerek, köztük az ELVIRA és a mobilalkalmazások sem működtek. Egy délutáni felsővezeték-szakadás tovább rontotta a helyzetet, különösen a Kelenföldi pályaudvar környékén.
Politikai reakciók: ki a felelős? A helyzet politikai dimenziót is kapott, amikor Hadházy Ákos, aki órákra Kelenföldön rekedt, kritikusan szólalt meg Lázár János közlekedési miniszter felé. A miniszter szombaton egy Facebook-posztban reagált:
"Lehet k. anyázni. Lehet látványterveket gyártani. Lehet zsűrizni. Meg neki lehet állni a sz@rbol várat építeni: új, olcsóbb tarifarendszert bevezetni, járművet felújítani, pályát rendbe tenni, az utastámogatást átszervezni, ahogy mi álltunk neki az 5 pontos közlekedési akciótervvel"
Szakmai kritika: Vitézy Dávid megszólalása Lázár János posztja nem maradt visszhang nélkül. Vitézy Dávid, korábbi közlekedési vezető, éles kritikát fogalmazott meg: Kiemelte, hogy a vasúti közlekedés teljesen csődöt mondott. Az utastájékoztatás és a forgalomirányítás gyakorlatilag nem működött. Hangsúlyozta, hogy az utasok elnézéskérés helyett megalázó posztokat kaptak válaszul.
Kiút a krízisből Az elmúlt napok eseményei rámutattak, hogy a vasúti infrastruktúra, a kommunikációs rendszerek és a vészhelyzeti protokollok súlyos hiányosságokkal küzdenek. A közlekedési minisztérium 5 pontos akcióterve reményt adhat a problémák megoldására, ám a megvalósítás módja és gyorsasága kulcsfontosságú lesz.
Az időjárási viszontagságok mellett az emberi tényezők és a vezetés felelőssége is kérdéses marad. Vajon a jövőben sikerül elkerülni az ilyen mértékű káoszt, vagy a rendszer továbbra is ki lesz téve a legkisebb krízisnek is?
|